Μια συνέντευξη με τον Rob Janoff, τον σχεδιαστή του λογότυπου της Apple

Ο Craig Grannell δημοσίευσε ένα μέρος από την συνέντευξη του με τον σχεδιαστή του λογότυπου της Apple, εμείς την μεταφράσαμε στα Ελληνικά και μπορείτε να την απολαύσετε στην συνέχεια.

 


 

Κατά καιρούς διάφοροι μύθοι έχουν εμφανιστεί για το λογότυπο της Apple, μάλλον αυτοί που τους έγραψαν που δεν μπήκαν ποτέ στον κόπο να ρωτήσουν τον σχεδιαστή Rob Janoff ποιο ήταν το σκεπτικό του στην σχεδίαση αυτού του design. Όπως φαίνεται το ενδιαφέρον του Rob Janoff ήταν η αισθητική, αυτό κατάλαβε ο Craig όταν του πήρε συνέντευξη μερικά χρόνια πριν για το MacFormat.

Στη συνέχεια μπορούμε να δούμε την συνέντευξη, που εξηγεί πως δημιουργήθηκε ένα από τα πιο διάσημα λογότυπα στον κόσμο, και αποκαλύπτει και τις τότε ασχολίες του Janoff στο Mac.

 

Πως σας βοηθάνε τα Macintosh στην δουλειά σας και για ποιους σκοπούς τους χρησιμοποιείτε;

Χρησιμοποιώ Mac για τα σχεδιαστικά μου project, για την επικοινωνία μου μέσω internet, τις παρουσιάσεις και γενικά για την οποιαδήποτε καθημερινή εργασία.. από το ημερολόγιο μέχρι συνταγές για μαγείρεμα! Το περίεργο είναι ότι τότε το 1977, όταν πρωτοσυνάντησα την έννοια του προσωπικού υπολογιστή, θεωρούσα εξωφρενικό ότι κάποιος θα μπορούσε πράγματι να τρέξει τις εφαρμογές που διαφημίζανε στον τύπο. Αλλά τότε μιλάμε για τον Apple II και σήμερα έχουμε το  Mac. Έπρεπε πραγματικά να ήσουν πολύ καλός στους υπολογιστές μόνο και μόνο για να τρέξεις ένα απλό πρόγραμμα για τους λογαριασμούς του σπιτιού ή απλά να κρατάς μια λίστα με τις συνταγές σου στον Apple II. Το Mac είναι σήμερα πολύ πιο εύκολο στην χρήση. Είναι σαν να συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια – αν μου επιτρέπετε το λογοπαίγνιο! Σήμερα δεν θα μπορούσα να φανταστώ την ζωή μου χωρίς το Mac. Αυτή ήταν η σκέψη που είχα χθες, ενώ μαγείρευα δείπνο, ακουμπώντας πάνω στον πάγκο διαβάζοντας την συνταγή από την οθόνη του Mac μου.

 

Τι hardware και software προτιμάτε και γιατί;

Σήμερα πια χρησιμοποιώ κυρίως laptop. Η φορητότητα είναι ένα πολύ σημαντικό πράγμα για μένα. Μοιράζω την εβδομάδα μου στην εξοχή και στην πόλη, οπότε αν έχω κάποια εργασία ή άλλα πραγματα να κάνω το έχω πάντα μαζί μου. Το software που χρησιμοποιώ δεν είναι καθόλου εξωτικό: InDesign, Photoshop, Illustrator, Office.

 

Ποια είναι η προσέγγιση σας στο design;

Πιστεύω πως το πιο σημαντικό πράγμα σε ένα καλό design έχει να κάνει με την επικοινωνία. Δεν πιστεύω πως οι άνθρωποι θα πρέπει να σκεφτούν πάρα πολύ για να καταλάβουν αυτό που θέλεις να τους πεις οπτικά. Πόσο απλό μπορείς να το κάνεις;

 

Έχετε κάποιους χρυσούς κανόνες;

Όταν δεν είσαι σίγουρος για κάτι, μην το χρησιμοποιήσεις!

 

 

Πως προσεγγίσατε τον σχεδιασμό του λογότυπου της Apple;

Ήταν πολύ απλό στην πραγματικότητα. Είχα αγοράσει μερικά μήλα, τα έβαλα σε ένα μπολ και τα ζωγράφιζα για μια εβδομάδα περίπου προσπαθώντας να απλοποιήσω το σχήμα τους.

 

Ποια ήταν η σκέψη σας πίσω από την σειρά των χρωμάτων στις ρίγες μήλο και το δάγκωμα;

Δεν υπάρχουν κρυμμένα νοήματα πίσω από τα χρώματα. Το λογότυπο κυκλοφόρησε περίπου ένα χρόνο πριν βγει η σημαία των gay-pride οπότε δεν έχει καμία σχέση μ’ αυτό και επίσης ούτε ο μύθος του Alan Turing ισχύει! Το ίδιο ισχύει και για τους χριστιανικούς μύθους, δεν υπάρχει κάποιος συμβολισμός σχετικά με τον Αδάμ, την Εύα και τον κήπο της Εδέμ ή για δαγκωματιά των φρούτων της γνώσης.

Δεν είχα ιδιαίτερη ενημέρωση όταν ανέλαβα το λογότυπο, εκτός από “μην το κάνεις πολύ χαριτωμένο”. Αλλά ήξερα τα δυνατά σημεία της Apple Computer, και ένα από τα πιο δυνατά τους χαρακτηριστικά ήταν τα χρώματα. Το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό ήταν χρωματιστές μπάρες στην οθόνη, που αργότερα έγιναν τα χρώματα στο λογότυπο. Η σειρά των χρωμάτων, δυστυχώς, δεν έχουν κάποιο βαθύ νόημα κρυμμένο εκτός από ότι μου άρεσαν με αυτή την σειρά. Και φυσικά το πράσινο χρώμα θα έπρεπε να είναι στην κορυφή, εκεί που είναι και το φυλλαράκι.

Το δάγκωμα έχει να κάνει με το μέγεθος και την εμπειρία που έχουμε ζήσει όλοι μας στο δάγκωμα ενός μήλου. Ήταν μια συγκυρία που το ‘byte’ είναι όρος στους υπολογιστές.

 

Το λογότυπο της Apple σήμερα κατέχει μια θέση ανάμεσα σε διάσημα λογότυπα όπως αυτό της Nike. Πως νιώθετε που είστε υπεύθυνος για ένα τόσο πετυχημένο, αναγνωρίσιμο και διαχρονικό design;

Κανείς δεν μου έχει ξανακάνει αυτή την ερώτηση. Είναι μια εξωπραγματική εμπειρία όταν βλέπω το λογότυπο ξαφνικά. Έχω νιώσει ακριβώς το ίδιο όταν βλέπω μια δική μου δουλειά, τυπωμένη ή στην τηλεόραση αλλά η διαφημίσεις αυτές κρατάνε μόνο μία ή δύο εβδομάδες. Και παρόλο που το λογότυπο έχει αλλάξει με τα χρόνια, έχει ακόμα το ίδιο βασικό σχήμα και concept που σχεδίασα πριν από 30 χρόνια. Αισθάνομαι απίστευτα τυχερός που συνεργάστηκα με τον Steve Jobs τότε. Θα μπορούσα να το παρομοιάσω με το να βλέπεις τα παιδιά σου να μεγαλώνουν και να πετυχαίνουν στη ζωή. Είμαι απίστευτα περήφανος για τα παιδιά μου αλλά και το λογότυπο επίσης.

 

Τι έχετε να πείτε για τις αλλαγές που έχει κάνει η Apple στο λογότυπο, όπως την μονοχρωμία που συνήθως την ακολουθεί ένα 3D εφέ;

Έχει να κάνει με την εξέλιξη, τα πάντα αλλάζουν καθώς ο χρόνος περνάει. Είμαι πολύ χαρούμενος που αυτό το λογότυπο έχει αντέξει στον χρόνο. Τα λογότυπα πολλές φορές εκφράζουν κάτι άλλο ενώ περνάνε τα χρόνια. Είμαι απλά χαρούμενος που το δικό μου βρίσκεται σε τόσο ικανά χέρια.

 

Υπάρχουν άλλες δουλειές που να ξεχωρίζουν στην καριέρα σας;

Ένα από τα μειονεκτήματα, οταν κάνεις ένα από τα πιο σημαντικά έργα στην καριέρα σου, είναι ότι δύσκολα μπορείς να το ξεπεράσεις. Το μεγαλύτερο κομμάτι της καριέρας μου δεν έχει να κάνει με το design, αλλά με τον τομέα advertising art director. Έτσι δεν έχω κάνει κάποια άλλη δουλειά που να μπορεί να συγκριθεί με το λογότυπο της Apple. Θα μπορούσα να πω ότι κάθε ιδέα που είχα για διαφήμιση και ότι να την βλέπω να μεγαλώνει από μια απλή ιδέα σε ένα τελικό προϊόν, είναι ένα ξεχωριστό συναίσθημα τις περισσότερες φορές, αλλά όπως και με τις περισσότερες διαφημίσεις, δεν κρατάει τόσο πολύ.

Μετάφραση: Παπαστεριάδης Κωνσταντίνος

Thanks Revert to Saved


 

3 thoughts on “Μια συνέντευξη με τον Rob Janoff, τον σχεδιαστή του λογότυπου της Apple

Comments are closed.