John Sculley: The Secrets of Steve Jobs Success

John Sculley: Τα μυστικά της επιτυχίας του Steve Jobs

Ο John Sculley, πρώην CEO της Apple, μιλάει πρώτη φορά για τον Steve Jobs. Εικονογράφηση από τον Matthew Phelan.

 

 

Το 1983, ο Steve Jobs “τσίγκλισε” στο υπεύθυνο της Pepsi, John Sculley να έρθει στην Apple με μια από τις πιο διάσημες φράσεις στo εμπόριο: “Θέλεις να ξοδέψεις το υπόλοιπο της ζωής σου για να πουλάς ζαχαρόνερο ή θες να έχεις την ευκαιρία να αλλάξεις τον κόσμο;”

Ο Jobs και ο Sculley διηύθυναν την Apple μαζί ως co-CEOs, ανακατεύοντας τεχνολογία αιχμής (τον πρώτο Macintosh) με διαφημίσεις αιχμής (την διάσημη διαφήμιση 1984) και πρωτοκλασάτη σχεδίαση. Αλλά σύντομα διαλύθηκε και ο Sculley είναι υπεύθυνος για την υποχρεωτική αποχώρηση του Jobs μετά από μάχη για τον έλεγχο της εταιρίας.

Τώρα, για πρώτη φορά, ο Sculley μιλάει δημόσια για τον Steve Jobs και τα μυστικά της επιτυχίας του. Είναι η πρώτη συνέντευξη που δόθηκε από τον Sculley με θέμα τον Steve Jobs τον οποίο έδιωξε από την εταιρία το 1993.

“Υπάρχουν πολλά μαθήματα ανάπτυξης και προώθησης που έμαθα δουλεύοντας με τον Steve τις πρώτες μέρες” αναφέρει ο Sculley. “Είναι εντυπωσιακό πως κολλάει ακόμα με τις πρωτότυπες ιδέες του χρόνια αργότερα.”

Προσθέτει, “Δεν βλέπω αλλαγές στις πρωτότυπες ιδέες του Steve — εκτός του ότι τις καλυτέρευσε και έγινε καλύτερος σε αυτό.”

Συναντήθηκα με τον Sculley στο lobby ενός ξενοδοχείου δίπλα στο αεροδρόμιο του Oakland. O Sculley είχε συναντήσεις για το επενδυτικό του κεφάλαιο και περίμενε να πετάξει προς το σπίτι του, στην ανατολική ακτή.

Ο Sculley αρχικά ήταν αρνητικός στο να μιλήσει για τον Steve Jobs, τον πρώην συνεργάτη του στην Apple, που ήταν ταυτόχρονα ο δάσκαλος και μέντορας του.

“Δεν έχω καμία επαφή με τον Steve σήμερα” είπε ο Sculley, σε ένα από τα αρχικά email που κανονίζαμε την συνάντηση. “Είναι ακόμα τρελαμένος που τον έδιωξα από την Apple πριν 22 χρόνια … Δεν θέλω να τον εκνευρίσω … Η εμπειρία μου στην Apple είναι αρχαία ιστορία, συνέχισα την ζωή μου και δεν επιζητώ καμία δημοσιότητα ή να δημιουργήσω θέμα.”

Έπεισα τον Sculley ότι είμαι μεγάλος θαυμαστής του Jobs, και δεν έχω καμία διάθεση για κουτσομπολιά. Το μόνο που ήθελα να ξέρω είναι: Πώς το έκανε;

Κατά την διάρκεια της συνομιλίας μας η οποία διάρκεσε 90 λεπτά, ο Sculley γνωστοποίησε τις αρχικές θεωρίες του Jobs. Εδώ, στα λόγια του Sculley, είναι η μεθοδολογία του Steve Jobs για την δημιουργία τρομερών προϊόντων:

O Steve Jobs το 1984. Εικονογράφηση από τον Matthew Phelan.

1. Πανέμορφη σχεδίαση – “Και οι δύο πιστεύουμε στην όμορφη σχεδίαση και ο Steve πιστεύει ότι πρέπει να αρχίσεις να σχεδιάζεις από την πλεονεκτική θέση του χρήστη … Συνηθίζαμε να μελετάμε Ιταλούς σχεδιαστές … Κοιτάγαμε στους Ιταλούς σχεδιαστές αυτοκινήτων. Πραγματικά μελετήσαμε τι είχαν κάνει οι σχεδιαστές αυτοκινήτων και κοιτάγαμε την μορφή, το σχήμα, το φινίρισμα τα χρώματα κλπ. Τότε, κανείς δεν το έκανε αυτό στη Silicon Valley. Ήταν το απόμακρο πράγμα στον πλανήτη από τη Silicon Valley πίσω στα 80′s. Και πάλι, δεν ήταν ιδέα μου αυτό. Μπορώ να συσχετιστώ με αυτό λόγο του ενδιαφέροντος μου στην σχεδίαση, αλλά με οδηγούσε πλήρως ο Steve… Μεγάλη ποσότητα ανθρώπων δεν συνειδητοποιούν ότι η Apple δεν είναι μόνο για υπολογιστές. Η σχεδίαση προϊόντων και η προώθηση τους, είναι για την τοποθέτηση της στο χώρο.”

2. Εμπειρία πελατών – “Πάντα κοιτάει τα πράγματα από την οπτική της εμπειρίας που θέλει ο χρήστης να έχει …Η εμπειρία των χρηστών έχει να περάσει από ένα ολόκληρο σύστημα από άκρη-σε-άκρη, είτε είναι desktop publishing είτε iTunes. Είναι όλα μέρη του συστήματος αυτού. Είναι επίσης η βιομηχανοποίηση. Η αλυσίδα παροχών. Η προώθηση. Τα καταστήματα.”

3. Δεν εστιάζουμε σε ομάδες — “Ο Steve είπε: ‘Πώς να ρωτήσω κάποιον πως πρέπει να είναι ένας υπολογιστής με γραφικά, την στιγμή που δεν έχω ιδέα τι είναι υπολογιστής με γραφικά; Κανείς δεν είχε ξαναδεί κάτι τέτοιο.’ Πίστευε πως δείχνοντας σε κάποιον ένα “κομπιουτεράκι”, για παράδειγμα, δεν θα του έδινε κάποιο στίγμα για το που θα έφτανε ένας υπολογιστής, επειδή ήταν ένα τεράστιο άλμα. ”

3. Τελειομανής – “Είναι επίσης άτομο που πιστεύει στο τέλειο, σε κάθε βήμα. Είναι μεθοδικός και προσεκτικός σε κάθε βήμα – τελειομανής μέχρι τέλους.”

4. Όραμα – “Πίστευε πως ο υπολογιστής στο μέλλον θα γινόταν καταναλωτικό προϊόν. Αυτό ήταν μια εξωφρενική ιδέα πίσω στις αρχές των 80’s και αυτό επειδή οι άνθρωποι σκεφτόταν ότι οι προσωπικοί υπολογιστές ήταν πολύ απλά μικρότερες εκδόσεις των μεγάλων υπολογιστών που χρησιμοποιούσαν τότε. Έτσι ακριβώς το έβλεπε και η IBM. Μερικοί πίστευαν ότι ο προσωπικός υπολογιστής έμοιαζε περισσότερο με παιχνιδομηχανή επειδή τότε υπήρχαν οι πρώτες παιχνιδομηχανές, οι οποίες ήταν πολύ απλές και για να παίξουν σε αυτές τις συνέδεαν στις τηλεοράσεις… Αλλά ο Steve είχε στο μυαλό του κάτι εντελώς διαφορετικό. Είχε την αίσθηση ότι ο υπολογιστής θα άλλαζε τον κόσμο και θα γινόταν αυτό που αποκαλούσε “το ποδήλατο για το μυαλό”. “Θα επέτρεπε στους χρήστες-ιδιώτες να έχουν αυτή την απίστευτη ικανότητα που δεν είχαν ονειρευτεί ποτέ. Δεν αφορούσε τις παιχνιδομηχανές. Αλλά δεν αφορούσε ούτε την ιδέα του να γίνει ένας μεγάλος υπολογιστής μικρότερος… Ήταν απλά ένα άτομο με απίστευτα οράματα.”

5. Μινιμαλισμός – “Αυτό που κάνει την μεθοδολογία του Steve διαφορετική από του οποιουδήποτε είναι ότι πιστεύει πως οι πιο σπουδαίες αποφάσεις που παίρνεις δεν είναι για τα πράγματα που κάνεις, αλλά για τα πράγματα από αποφασίζεις να μην κάνεις. Είναι μινιμαλιστής.”

“Είναι μινιμαλιστής και προσπαθεί να μειώσει τα πράγματα στο πιο απλό επίπεδο. Δεν μιλάμε για απλοποίηση. Είναι απλοποιημένο. Ο Steve είναι σχεδιαστής συστημάτων. Απλοποιεί την πολυπλοκότητα.”

6. Πρόσλαβε τον καλύτερο – “Ο Steve έχει το χάρισμα να φτάνει στα άκρα ώστε να βρει τους καλύτερους και εξυπνότερους ανθρώπους που πιστεύει ότι υπάρχουν. Είναι τρομερά χαρισματικός και τρομερά επιτακτικός στην εύρεση ανθρώπων οι οποίοι θα συνεργαστούν μαζί του και κάνει τους  ανθρώπους να πιστεύουν στο όραμα του ακόμα και πριν υπάρχουν να υπάρξουν τα προϊόντα… Πάντα έβρισκε τους καλύτερους που μπορούσε να βρει. Και πάντα αυτός έκανε την “στρατολόγηση” της ομάδας του. Ποτέ δεν την ανέθεσε σε άλλον. ”

7. Παίξε με τις λεπτομέρειες – “Σε  ένα επίπεδο δουλεύει στο ‘να αλλάξει τον κόσμο,’ το οποίο είναι και το μεγάλο concept. Στο άλλο επίπεδο εξετάζει τις λεπτομέρειες του τι χρειάζεται στην πραγματικότητα για να στήσεις ένα προϊόν και να σχεδιάσεις το λογισμικό του (software), το υλικό του (hardware), τον σχεδιασμό των συστημάτων και τέλος τις εφαρμογές του, τα περιφερειακά του που συνδέονται σε αυτό… Πάντα έπαιρνε μέρος στην σχεδίαση, στην προώθηση, στα πάντα.”

8. Κράτα το μικρό – “Κάτι άλλο σχετικά με τον Steve είναι ότι δεν σέβεται τους μεγάλους οργανισμούς. Νιώθει πως είναι γραφειοκρατικοί και αναποτελεσματικοί. Βασικά τους θεωρεί “καραγκιόζηδες.” Αυτός είναι ένας όρος που χρησιμοποιούσε για οργανισμούς που δεν σέβονταν.

… Ο Steve είχε έναν κανόνα ότι ποτέ δεν επιτρέπεται να υπάρχουν παραπάνω από εκατό άτομα στην ομάδα Mac. Έτσι αν ήθελε να προσθέσει κάποιον, έπρεπε να βγάλει κάποιον. Και η σκέψη ήταν μια απλή παρατήρηση του Steve Jobs: “Δεν μπορώ να θυμάμαι περισσότερα από εκατό ονόματα γι’ αυτό θέλω να έχω ανθρώπους που να τους ξέρω προσωπικά. Έτσι αν η ομάδα αποκτήσει παραπάνω από εκατό άτομα, θα μας αναγκάσει να πάμε σε μια άλλη δομή οργανισμού και δεν μπορώ να δουλέψω με αυτόν τον τρόπο. Ο τρόπος που μου αρέσει να δουλεύω είναι αυτός που μπορώ να αγγίζω τα πάντα.” Όσο καιρό τον ήξερα στην Apple έτσι ακριβώς έπαιρνε τις αποφάσεις του. ”

9. Απόρριψε την κακή δουλειά – “Είναι σαν εργαστήρι καλλιτεχνών και ο Steve είναι ο κριτής που γυρνάει, βλέπει τα έργα και κάνει κριτική σε αυτά και κάνει κριτικές, σε πολλές περιπτώσεις αυτή η κριτική του είναι να απορρίψει κάτι.

… Ένας μηχανικός έφερε μέσα τον Steve και του έδειξε τον τελευταίο κώδικα από το λογισμικό του. Ο Steve θα τον κοιτάξει και θα το πετάξει πίσω σε αυτόν και θα πει: “Δεν είναι αρκετά καλό.” Και συχνά πιέζει ανθρώπους να αυξήσουν τις προσδοκίες τους σχετικά με το τι μπορούνε να κάνουν. Έτσι οι άνθρωποι παράγουν δουλεία για την οποία δεν ήξεραν ποτέ ότι ήταν ικανοί… Ο Steve θα είναι ανάμεσα στο να είναι ιδιαίτερα χαρισματικός και συγκινητικός ώστε να τους κάνει να νιώσουν σαν να είναι μέρος από κάτι απίστευτα τρελό. Και από την άλλη πλευρά θα είναι σχεδόν αμείλικτος όσον αφορά την απόρριψη της εργασίας τους μέχρι να δει ότι αγγίζουν το επίπεδο της τελειότητας για να προχωρήσουν – στην περίπτωση αυτή, τον Macintosh.”

10. Τελειομανία – “Αυτό που ξεχωρίζει τον Steve Jobs από άλλους ανθρώπους σαν τον Bill Gates – ο Bill είναι και αυτός ιδιοφυΐα – αλλά τον  Bill δεν τον ενδιέφερε ποτέ η καλή ποιότητα και το μεράκι. Το μόνο του ενδιαφέρον ήταν να κυριαρχήσει την αγορά. Θα έσβηνε οτιδήποτε χρειαζόταν για να του ανήκει αυτή η θέση. Ο Steve ποτέ δεν θα το έκανε αυτό. Ο Steve πίστευε στην τελειότητα.”

11. Λεπτότερα συστήματα – “Το iPod είναι το τέλειο παράδειγμα της μεθοδολογίας του Steve που ξεκινάει με έναν χρήστη και καταλήγει σε ένα σύστημα end-to-end. Πάντα ήταν ένα σύστημα end-to-end με τον Steve. Δεν ήταν σχεδιαστής αλλά ένας τύπος που ελαχιστοποιεί τα συστήματα. Αυτό είναι κάτι που δεν βλέπεις σε άλλες εταιρίες. Έχουν την τάση να εστιάζουν σε ένα κομμάτι και αναθέτουν οτιδήποτε άλλο.

Αν δείτε την κατάσταση με το iPod, η ροή εφοδιασμού πηγαίνει μέχρι την πόλη των iPod στην Κίνα – είναι τόσο περίπλοκο όπως και ο σχεδιασμός του προϊόντος. Τα ίδια πρότυπα τελειότητας είναι για την ροή εφοδιασμού όπως και για τον σχεδιασμό του χρήστη. Είναι ένας εξολοκλήρου διαφορετικός τρόπος παρακολούθησης των πραγμάτων.”

Με την ευκαιρία: Η συνέντευξη με τον Sculley ήταν απαίσια ευχάριστη σε μένα επειδή πολλά σημεία συνέπεσαν με τα σημεία που έχω κάνει στο βιβλίο μου σχετικά με τον Jobs: Inside Steve’s Brain (Μέσα στο μυαλό του Steve) Έχω γράψει κεφάλαια αφιερωμένα στην τελειομανία, στο μινιμαλισμό και στον ελιτισμό, και πως σχεδιάστηκε η δουλειά της Apple. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του βιβλίου είναι αφιερωμένο στα συστήματα που έχει χτίσει.  Ήταν περίεργο αλλά και συναρπαστικό να ακούω τις ιδέες που είχα διατυπώσει ανεξάρτητα από έναν πρώην CEO της Apple και κάποιον που δούλεψε τόσο κοντά με τον Steve Jobs.

Διαβάστε την πλήρη συνέντευξη εδώ: John Sculley On Steve Jobs, The Full Interview Transcript

Μετάφραση: Πεταλιάς Βαγγέλης, Παπαστεριάδης Κωνσταντίνος

Ευχαριστούμε το Cult Of Mac

8 thoughts on “John Sculley: The Secrets of Steve Jobs Success

  • October 20, 2010 at 08:50
    Permalink

    <span class="topsy_trackback_comment"><span class="topsy_twitter_username"><span class="topsy_trackback_content">John Sculley: The Secrets of Steve Jobs Success: John Sculley: Τα μυστικά της επιτυχίας του Steve Jobs… http://bit.ly/9fYM2y #GreekiPhone</span></span>

  • December 20, 2010 at 00:30
    Permalink

    Βρε καλά παιδιά, σας παρακαλώ στη φράση "…πραγματικότητα για να στύσεις ένα προϊόν…" διορθώστε τη λέξη "στύσεις" και κάντε την "στήσεις". Έτσι όπως το βάλατε σημαίνει "κάβλες"!

    Μόνο μπράβο σας μπορώ να πω που συντηρείτε ένα τόσο χρήσιμο και καλά πληροφορημένο Site.
    Ευχαριστώ σας.

    • December 20, 2010 at 00:41
      Permalink

      Σας ευχαριστούμε/ώ πολύ.. είναι λάθη ταχύτητας 🙁

  • June 21, 2012 at 00:18
    Permalink

    Συγγνώμη για την ενόχληση. Είναι όμως σοβαρά λάθη γραμματικά αυτά στους τίτλους των 6 και 9. Το ορθό είναι: πρόσλαβε και απόρριψε. Ευχαριστώ πολύ είτε τα διορθώσετε είτε μη.

    • June 21, 2012 at 12:50
      Permalink

      Ευχαριστώ πολύ! Έκανα τις διορθώσεις!

Comments are closed.